Liz Arthur

Liz Arthur, som har skrivit det historiska avsnittet i Bonniers stora bok om broderi, är före detta curator för textil- och kostymavdelningen på Glasgow Museums och Burrell Collection. Hon har skrivit flera böcker, bland annat Keeping Glasgow in Stitches, och har skrivit artiklar för tidskrifter såsom World of Embroidery. Hon har anordnat många utställningar med historiskt och modernt broderi. Nu frilansar hon.


De andra medförfattarna till Bonniers stora bok om broderi är:

Samantha Bourne (silkesbroderi/guldbroderi) studerade vid Royal School of Needlework och undervisar nu i olika broderitekniker. Hon medverkar också regelbundet i flera tidskrifter. Hon har utformat mönster för olika handarbetsföretag, och hon säljer också sina broderiarbeten via utställningar och gallerier.

Jill Carter (stramaljbroderi/hardangersöm) har lett sin egen mycket framgångsrika broderiskola, Masterclass, i 15 år. Där anordnas 50 kurser per år inom alla broderiets områden och angränsande ämnen. Hon medverkar regelbundet i tidskrifter om sömnad och är författare till två böcker om broderi.

Ann Cox (sidenbandsbroderi) är designer i sidenbandsbroderi och etablerad skribent.

Maria Diaz (korssöm) studerade vid Leicester Polytechnic och arbetar nu som frilans.

Tracy A. Franklin (hopdrags- och utdragssöm/vitbroderi) studerade vid Royal School of Needlework och har nu ett företag baserat i Durham. Under hela sin karriär har hon ställt ut på Emroiderers´ Guild Biannual Open Exhibition.

Lynn Horniblow (pärlbroderi) började som skräddarlärling hos Hardy Amies. Hon gick över till att lära ut broderi för 15 år sedan och har utarbetat och skrivit olika kurser i passementeri för City and Guild Further Education.

Jane Iles (utklippssöm/skuggsöm) har skrivit åtta framgångsrika böcker, tar sig an privata uppdrag och frilansar för ett antal magasin och förlag och har ställt ut på Royal School of Needlework, Embroiderers´ Guild och flera andra platser.

Jane Rowe (reliefbroderi) är en av de ledande reliefbrodöserna och undervisar över hela Storbritannien.

Lesley Teare (fritt skapande broderi) arbetade både inom industrin och undervisningsväsendet innan hon blev frilansdesigner.

Kathy Troup (komma igång) är en erfaren redaktör, frilansskribent och brodös. 1999 utsågs hon till posten som redaktör för Embroiderers´ Guilds magasin Stitch with the Embroiderers´ Guild.

Phillipa Turnbull (engelskt yllebroderi) leder sitt eget företag, The Crewel Work Company, som säljer utrustning och garner och tråd för engelskt yllebroderi över hela världen.

Pamela Watts (maskinbroderi) arbetar som frilansande skribent, handledare och föreläsare. Hon skriver för många av de ledande magasinen och har skrivit fyra böcker, varav två om maskinbroderi.

Vivienne Wells (Brodera – en långsam lycka) är frilansredaktör och skribent och redaktör för Cross Stitch Guild. Hon har 20 års erfarenhet av hur man publicerar, lägger ut uppdrag, redigerar och skriver om handarbete.

 

Utgivning

Liz Arthur

Liz Arthur, som har skrivit det historiska avsnittet i Bonniers stora bok om broderi, är före detta curator för textil- och kostymavdelningen på Glasgow Museums och Burrell Collection. Hon har skrivit flera böcker, bland annat Keeping Glasgow in Stitches, och har skrivit artiklar för tidskrifter såsom World of Embroidery. Hon har anordnat många utställningar med historiskt och modernt broderi. Nu frilansar hon.


De andra medförfattarna till Bonniers stora bok om broderi är:

Samantha Bourne (silkesbroderi/guldbroderi) studerade vid Royal School of Needlework och undervisar nu i olika broderitekniker. Hon medverkar också regelbundet i flera tidskrifter. Hon har utformat mönster för olika handarbetsföretag, och hon säljer också sina broderiarbeten via utställningar och gallerier.

Jill Carter (stramaljbroderi/hardangersöm) har lett sin egen mycket framgångsrika broderiskola, Masterclass, i 15 år. Där anordnas 50 kurser per år inom alla broderiets områden och angränsande ämnen. Hon medverkar regelbundet i tidskrifter om sömnad och är författare till två böcker om broderi.

Ann Cox (sidenbandsbroderi) är designer i sidenbandsbroderi och etablerad skribent.

Maria Diaz (korssöm) studerade vid Leicester Polytechnic och arbetar nu som frilans.

Tracy A. Franklin (hopdrags- och utdragssöm/vitbroderi) studerade vid Royal School of Needlework och har nu ett företag baserat i Durham. Under hela sin karriär har hon ställt ut på Emroiderers´ Guild Biannual Open Exhibition.

Lynn Horniblow (pärlbroderi) började som skräddarlärling hos Hardy Amies. Hon gick över till att lära ut broderi för 15 år sedan och har utarbetat och skrivit olika kurser i passementeri för City and Guild Further Education.

Jane Iles (utklippssöm/skuggsöm) har skrivit åtta framgångsrika böcker, tar sig an privata uppdrag och frilansar för ett antal magasin och förlag och har ställt ut på Royal School of Needlework, Embroiderers´ Guild och flera andra platser.

Jane Rowe (reliefbroderi) är en av de ledande reliefbrodöserna och undervisar över hela Storbritannien.

Lesley Teare (fritt skapande broderi) arbetade både inom industrin och undervisningsväsendet innan hon blev frilansdesigner.

Kathy Troup (komma igång) är en erfaren redaktör, frilansskribent och brodös. 1999 utsågs hon till posten som redaktör för Embroiderers´ Guilds magasin Stitch with the Embroiderers´ Guild.

Phillipa Turnbull (engelskt yllebroderi) leder sitt eget företag, The Crewel Work Company, som säljer utrustning och garner och tråd för engelskt yllebroderi över hela världen.

Pamela Watts (maskinbroderi) arbetar som frilansande skribent, handledare och föreläsare. Hon skriver för många av de ledande magasinen och har skrivit fyra böcker, varav två om maskinbroderi.

Vivienne Wells (Brodera – en långsam lycka) är frilansredaktör och skribent och redaktör för Cross Stitch Guild. Hon har 20 års erfarenhet av hur man publicerar, lägger ut uppdrag, redigerar och skriver om handarbete.