Kampanj mot näthat når Sveriges fjärdeklassare
Bonnier Fakta inleder ett samarbete med organisationen Let´s Make Love Great Again med syfte att förbättra miljön på nätet för barn och ungdomar. Samarbetet innebär att alla Sveriges ca 100 000 fjärdeklassare under våren 2019 får Maria Dufvas bok Värsta bästa nätet och att deras lärare får tillgång till en lärarhandledning för att praktiskt kunna arbeta med barnen mot näthat och attityder.
Barn och ungdomar spenderar idag mycket av sin tid på nätet. Möjligheterna att hitta vänner, intressen och kunskap på nätet är fantastiska. Men i en digital värld där det är lätt att vara helt anonym lurar också många faror.
I boken Värsta bästa nätet vänder sig kriminologen Maria Dufva direkt till barnen för att berätta hur man kan bli mer nätsmart, undvika farliga situationer och hur man ska bete sig för att vara en schyst kompis – även på nätet.
Anna-Lena Hernvall, Bonnier Fakta:
"Genom att ge alla fjärdeklassare varsitt exemplar av Värsta bästa nätet och deras lärare tillgång till en praktisk lärarhandledning hoppas vi underlätta arbetet med de här viktiga frågorna i skolan."
Nästa steg i kampanjen
Organisationen Let´s Make Love Great Again startade som en motreaktion mot ett allt hårdare samhällsklimat och ett bedrövligt tonläge i sociala medier. Organisationen har bl a genomfört en tvådagarsfestival på Gärdet med 15 000 besökare, i samarbete med prins Carl Philips och prinsessan Sofias stiftelse och en föreläsningsturné om psykisk hälsa och ohälsa som den här säsongen når tolv svenska städer. Nästa steg är kampanjen kring Värsta bästa nätet som genomförs i samarbete med författaren Maria Dufva och Bonnier Fakta.
Niclas Lagerstam, initiativtagare till organisationen Let´s Make Love Great Again:
"Barn och ungdomar behöver vuxnas stöd och hjälp för att vi tillsammans ska kunna skapa positiva alternativ och ett inkluderande samhälle byggt på vänskap och gemenskap."
För mer information och beställning